Alla inlägg den 11 januari 2012

Av Johanna - 11 januari 2012 18:52

så trött på folk som är för fega för att anmäla när det vet om att det som sker i ett hem inte är rätt. 

kränkningar, slag, sparkar, övergrepp, listan kan göras lång...tyvärr.

Förstår att det kan vara svårt att veta hur man ska göra.. Men prata med personen som blir utsatt, fråga hur denna känner och tänker.

Jag tror att de som blir utsatta på något sätt ser det som att de är deras eget fel att de blir utsatta.

De har kanske fått höra att det förtjänar det, och de har kanske gått så långt att de tror på det själv. 


Om du vill vara öppen och ärlig mot den utsatta, och berättar vad du tänker

- att du vill anmäla-

och får den utsatta att förstå hur fel det är att bli behandlad så...

så kanske han / hon går med på att du anmäler.

Men vad gör man om den utsatta säger att man inte ska anmäla det?

Lyssnar man på den utsatta och låter det vara? 

Eller anmäler man ändå?


Tänk efter... vill du att personen som blir utsatt för något ska bo kvar och leva så?

Är det på bättringsväg i hemmet? verkar det ha lugnat ner sig?

Hur mår den utsatta?
Mår han / hon bättre eller sämre? vad är orsakerna till det? 


Det finns så mycket man måste tänka igenom innan man gör en anmälan.

Och personligen (som alltid när jag skriver) så tycker jag inte att man ska anmäla om man inte

har bevis på att det är värt att anmäla. Rykten är oftast inte sanna, så prata med personen som det 

gäller. Ha lite att gå på - ju mer du vet om den hemska sanningen, desto mer kan du hjälpa den utsatta till

ett bättre liv. 

...Man ska absolut inte blunda!! Var istället extra uppmärksam!

Den utsatta kan behöva hjälp när du minst anar det- det kan handla om att "bara" få en kram.
 

Här kommer en grymt bra men sorglig musikvideo.. de föll tårar när jag såg den.. usch och fy!

Ta hand om varandra! och lyssna på er hjärna och följ erat hjärta!   



Nu ska jag ut till min lilla kanin, Ozzy! Sen blir det matte.. usch så tråk men de måste göras, KRAM!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards