Alla inlägg under juli 2020

Av Johanna - 31 juli 2020 14:51

hahah hej.. 


Det är svårt att hålla igång här. 
Jag glömmer bort att uppdatera, men det har hänt så mycket hela tiden så jag har knappt haft koll på mig själv!


Jag ska försöka uppdatera er nu, så bra jag bara kan. För NU har jag saker att berätta!!


Jag är gravid!! 

   

Vi kommer att flytta ner till Skåne igen av många anledningar, men framförallt på grund av att vi ska bli en till och gärna vill vara nära familjen.  Det underlättar så himla mycket och känns absolut bättre för oss båda att lämna Uddevalla. Vi har diskuterat fram och tillbaka om vilket som hade varit bäst för oss alla, och kommit fram till att det är Skåne som gäller. Finns såklart ingenting som säger att man inte kan flytta upp igen, men jag tror inte det händer. Vi mår som sagt bäst av att vara närmre familjen. 
Nu är vi dessutom mycket närmre våra hundar vilket också är en lättnad. 
Jag åkte ner med Ina till mamma i juni. Mamma gick på semester och jag jobbade så knepigt att det kändes bättre om Ina fick åka ner och vara hos mamma istället. Jag vet ju att hon har det bra och jag är så tacksam över att Ina är så väl omhändertagen. Men jag saknar såklart henne. Det är ju min lilla pälskling.


I skrivande stund är vi uppe i Uddevalla och packar. Har varit i Skåne i ca 2 veckor för att fira födelsedagar osv. 
Kändes väldigt bra att vara nere och oron jag känt är borta. Jag trivs bra där och vill helt enkelt bara få bort allt härifrån så jag kan släppa Uddevalla och fokusera på det som väntar. We are so excited! 


Så.. Lite om vad som händer just nu.. Så.. då är det dags.. Nästa ämne.. Graviditeten! 


I mitten av februari tog jag ut min spiral som ni vet. Hade ju extrema problem med den och jag fick helt enkelt nog. 

Jag hade bytt EP-mediciner för att kunna ha andra preventivmedel, men vi kom helt enkelt inte så långt haha!


MAJ:

En dag när vi satt i bilen påväg till mitt jobb så pratade vi om att jag känt mig lite konstig, och min mens skulle komma någon dag senare så det var ju inga konstigheter egentligen. P sa någonting i stil med att jag kanske var gravid, men jag trodde inte det utan i princip fnös åt honom. 
Jag läste på ganska mycket då, och det jag framförallt sökte efter var kvinnors egna erfarenheter kring graviditet och p-medel. Vissa blev gravida i princip direkt, andra tog det månader för innan kroppen återställt sig ifrån p-medel, och jag ville inte hoppas eftersom mens och p-medel näst intill aldrig varit problemfritt. Ändå hade jag det där hoppet, och för mig var mens ännu ett misslyckande...men som sagt..med handen på hjärtat så förväntade jag mig inte någonting annat än besvikelse.


Några dagar senare, den 17:de, hade jag ock P varit tillsammans i 10 månader och det var väl som vilken dag som helst egentligen. Jag skulle jobba och det var väl inte mycket mer än så. När jag skulle gå på toa så fick jag för mig att ta ett test. Min mens skulle komma två dagar senare men jag i princip ryckte på axlarna och tänkte att jag kan ta ett ändå, jag hade ju två hemma.  Jag hade tagit test i april men det visade negativt även om symptomen fanns där.
Men som sagt, jag tog med mig testet in på toa, kissade och lät testet ligga på golvet medan jag tvättade händerna. Jag var helt neutral och kände inget pirr som jag gjort innan. Det var ju ändå negativt så varför skulle jag stirra på testet när det inte gick fortare för det...


Det var ett digitalt test så först blinkar ett timglas en stund och då visar det efter nån minut om man är gravid eller inte.

När jag tittade ner på tested stod det "Gravid" och timglaset fortsatte blinka. 

Min.. värld... stannade! What the fuck?! Är jag gravid?!

Under "gravid" står det "2-3" och plötsligt forsar tårarna. Jag slänger upp toadörren och väcker P. 
Jag berättade att testet var positivt och jag fick inte alls den reaktionen jag förväntat mig haha


"men det är ju bra. Då går det ju"


Fattade att han knappast var vid medvetandet, men jag behövde få en riktig reaktion så jag ringde min syster på FaceTime och jag som precis slutat gråta började igen såfort jag såg henne. 
Jag berättade att jag var gravid och hon trodde inte mig.
"bevisa det! Du ljuger!"

När jag visade testet så började hon också gråta, och stackaren hade precis sminkat sig så där var det förstört, men inte brydde hon sig om det! Hon skulle ju bli moster!


På jobb ringde jag mamma och pappa och berättade. Jag var mest rädd för pappas reaktion men båda tog det väldigt bra, och pappa had ringt min syster sen och sagt att han skulle ha både t-shirt och mugg där det stod "världens bästa morfar" - och självklart ska han få det! 

Mamma skickade så fina sms och verkade älska tanken på att bli mormor. Hon kommer bli en fantastisk mormor! Jag är så tacksam över att min älskade familj är så stöttande. Jag är verkligen lyckligt lottad! 


Under mitt pass ringde P och grät. Där hade han insett att jag var gravid och att vi ska bli föräldrar. Äntligen fick jag en reaktion och det var en bra sådan.

Min älskling!
  

Han är verkligen så stöttande och engagerad. Har varit det redan från start.

Jag laddade ner en gravid-app (eller ja.. tre) och med hjälp av den fick jag reda på att jag gick in i vecka 5 och är beräknad 23 januari 2021.


Vecka 7,8,9 var hemska, speciellt v 8 och 9.. god damn vilket illamående.. det enda som hjälpte var att äta, vilket rsulterar i att man äter näst intill konstant, men vecka 8 var tuff... då mådde jag illa även om jag åt. 

Jag köpte Mitt Val Gravid, tabletter som innehåller bland annat folsyra. Det hade jag hört var viktigt att få i sig så de köpte jag nästan direkt.

Skrev in mig på en barnmorskemottagning här i Uddevalla och fick komma dit på första-samtal. Fick även ta lite prover som urin och blod för att de skulle se hur mina värden låg till. 

Blev uppringd dagen efter och fick komma tillbaka för ännu några blodprover. De ville se så jag inte hade problem med sköldkörteln. Jag fick även på att jag skulle börja med järn-tabletter i v.20 och sen var vi klara. Skulle få svar angående sköldkörteln nån vecka senare men der var ingenting att oroa sig för sa hon.. jo tjena. Hon känner inte mig haha..


Sen tog det inte lång tid innan vi fick köpt vår första outfit till bebis. Man kan ju inte låta bli att börja titta.. Visade en outfit för P och han älskade den precis som jag. 

Och ja.. den köptes direkt! 


Att hålla tyst har INTE varit lätt, och på min födelsedag, 12 juli, berättade vi för alla. De närmsta och några vänner visste redan, men det var så skönt att kunna berätta. Man vill ju bara skrika ut det till hela världen.. Men rädslan för missfall är ju så stark eftersom man är i störst risk fram till v12. Men NU ville vi berätta och fick bara positiva reaktioner, även om vissa gratulationer kom när chocken släppt haha! 

Jag förstår dom till fullo. Jag och P hade inte ens vart tillsammans ett år när jag plussade. Vi har  i princip varit tillsammans i 1,5 år när bebis är beräknad att komma. Så ja, det har gått väldigt fort! Men det känns rätt, och det kan ingen ta ifrån oss. Vi vill detta och då kämpar man för det också. Och de som misstycker får mer än gärna hålla sig borta!


Jag fick ett jättefint gravidhalsband av min syster i födelsedagspresent. Jag kommer lägga in lite bilder längst ner (såklart!)


I onsdags ( 29:de) var jag hos barnmorskan nere i Trelleborg. Eftersom jag skulle skrivas in där så fick jag "börja om från början" och ta urin- och blodprov. Hon ville även att jag skulle ta ett klamydia-test. Proverna såg bra ut, jag fick nya tider för bland annat UL (ultraljud) och sen fick jag frågan om jag ville prova höra vår bebis hjärtslag. Jag fick gåshud över hela kroppen och jag kände verkligen hur håret i nacken reste sig!! 
Jag bad om att få spela in ljudet så jag kunde visa P och det fick jag såklart! 
Det var något av det finaste jag hört i hela mitt liv. Vi är lyckligt lottade!!


I gravid-appen jag använder får man jämförelser om hur stor bebis är. 
Äppelkärna, hallon, plommon, osv.

  Idag är det  (14+5), alltså vecka 15, och "..bebis är nu lika stor som en apelsin, typ..." står det haha!


37 % avklarat, 176 dagar kvar till BF (Beräknad födsel) och på söndag går vi in i  vecka 16!! 

 

   

   

 

Är det någonting ni undrar eller vill att jag pratar om så är det bara att kommentera!
Stor kram på er,  från mig! 


 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Skapa flashcards