Alla inlägg under juni 2022

Av Johanna - 29 juni 2022 14:41


Hej!

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev. Dels på grund av att det inte finns tid till det, men mest för att det inte hänt så mycket angående Elize!

Sjävklart händer det mycket på så sätt att hon utvecklas och växer både kroppsligt och mentalt. Som förälder hinner man knappt med! Men det är så det ska vara, och det är så kul att få vara med! 


I april bestämde vi oss för att förskolan Elize gick på inte var rätt för henne, så vi sa upp hennes plats och fick en plats på en annan förskola. Hon har varit där i ungefär en månad, och visst känns det jobbigt att lämna när hon är ledsen, men vi vet att hon inte är ledsen hela tiden - eller oftast - som det var på den gamla förskolan. 
Inskolning på den nya förskolan varade i ungefär 2,5 vecka. Det är den tiden hon behövde, och hade hon behövt mer tid hade hon fått det! 
Men det går bra och det är absolut det viktigaste.


För några veckor sedan åkte hela familjen upp till min pappa och spenderade några dagar med honom. Han bor mitt ute i skogen, och det var precis det vi behövde! 

Träffa pappa/moffa och komma bort från det vanliga livet - med allt vad det innebär.


I torsdags förra veckan var vi på återbesök hos Elize läkare. Precis som förra gången såg allt superbra ut! 

Hjärtat slår som det ska, toppbetyg på syre i blodet, hon följer sin kurva. Allt är finfint - som hennes läkare säger- och lilla Skruffi är nu 78 cm lång och väger 9,2 kg. STORA TJEJEN!


Midsommar firade vi i Landskrona med P´s pappa, farmor och farfar. De hade hyrt stuga på en camping - såå mysigt!

Vi gick nere vid stranden, lekte på lekplats, grillade, åt jordgubbar med glass... och vädret var ju hur bra som helst?? Man kunde knappt tro att det faktiskt var midsommar eftersom där inte kom en enda regndroppe! 


Vad har mer hänt?...


P har fått nytt jobb och så även jag. Nu är jag ledig på helgerna vilket gör att vi kan hitta på saker tillsammans. Det är verkligen guld värt för mig. Jag älskar att ha hela dagar med Elize och P där vi hittar på saker och njuter av NUET! 
Ut och leka på lekplats, gå till stranden, en runda i parken, Åka eller gå iväg någonstans som man inte kan göra på vardagar.


På fredag firar vi P´s födelsedag då han fyllde år igår, och nästa vecka händer det massor känns det som. 

Jag ska till optikern nästa torsdag och se om der finns möjlighet för mig att få linser. Att ha glasögon är en fara för den fysiska hälsan när det gäller Elize. Vet inte hur många gånger jag fått en sån smäll på glasögonen att jag sett stjärnor haha!

Dessutom har ungen förstört ett par glasögon för mig redan. De går inte att fixa, vi har försökt. både själv och nere på Specsavers. Inga lyckade försök om man säger så.. 

Så det hade varit skönt att ha linser. dels så att jag kan se (stavfelen som eventuellt uppstått i detta inlägg beror på att jag helt enkelt inte ser vad jag skriver haha) mwn också för att jag ska kunna ha vanliga solglasögon och inte behöva ha med solglasögon och vanliga glasögon för att jag KANSKE behöver något av det. 
Då behöver  man inte störa sig på annat än att man glömt solglasögonen hemma haha!


Innan jag ska till optikern har jag telefontid med min EP-läkare. 

För ett tag sedan var jag hos honom och vi pratade om en eventuell planerad graviditet. Varför vi pratar om detta är för att jag helst av allt skulle vilja vara medicinfri om vi bestämmer oss för att vi vill att ett barn till. Jag vill vara medicinfri för att undvika att fostret skadas. jag ville också veta hur mycket medicin jag faktiskt har i kroppen, och om detta kan ha bidragit till Elize hjärtfel. 
Så vi pratade om hur en planerad graviditet skulle gå till och hur det kommer se ut angående läkarbesök osv under graviditeten. Jag fick dessutom ta blodprov så min läkare vet hur alla mina värden ser ut. 
En-två veckor senare fick jag ett samtal att allting ser bra ut. Mina värden är tipp-topp! 
Angående medicinen då... När man tar den EP-medicinen jag tar ska man ligga på ett värde mellan 12 och 55. Jag ligger på 18 vilket är lågt men helt klart godkänt och jag räknas som skyddad. Det betyder att jag helt enkelt inte behöver trappa ner men heller inte trappa upp medicineringen. 

Detta betyder också att det inte är mina mediciner som orsakat Elize hjärtfel, vilket såklart känns oerhört skönt så skulden inte ligger på mig. Samtidigt känns det jobbigt att ett så allvarligt hjärtfel kan uppstå från ingestans, helt av sig själv.. 


Iallafall

Nu ska vi ha ännu ett samtal där jag ska fråga hur det ser ut angående första trimestern. Det är ju då det mesta händer. Alla organ skapas och det börjar se ut som en bebis haha.

Jag ska se om möjligheten finns att sluta med medicinen från jag tar ut spiralen fram tills jag går in i andra trimestern, och om man kanske kan börja så smått med medicineringen igen när  man gått halva tiden ungefär.. Jag vet ju inte hur det fungerar. Kan man börja igen under graviditeten så är det ju super, skulle det inte gå så har jag ju ett svårt val framför mig. Visst.. jag ligger lågt i skalan av hur mycket mediciner jag har i kroppen, och att sluta med medicineringen betyder ju att risken för anfall ökar. Det - i sin tur- betyder att det kan vara en fara för mig och fostret...


Så mycket frågor och inte tillräckligt med svar haha. Får troligtvis svar på alla mina frågor nästa vecka!


Nästa vecka ska jag dessutom påbörja en tårtbeställning till en gender reveal!! Så spännande! 

Jag har en massa ideer och jag ska säkert få ihop något fint. De blivande föräldrarna har gett mig väldigt fria tyglar, men de få önskemål de faktiskt haft ska självklart prioriteras! 

Åh ÄLSKAR att baka. 
Har lovat att P också ska få en tårta. Jag jobbar 10h-pass och eftersom vi var iväg i helgen så fick jag aldrig tid till att göra en tårta till hans födelsedag.. sorry babe.. 


nej, nu får det räcka med skrivandet! 

Tack för du läste, ha det bäst!

Kram


 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards