Direktlänk till inlägg 7 november 2022

flytt och en jävla massa VAB

Av Johanna - 7 november 2022 19:51


Hej!

Ja, ni är väl vana vid det här laget - att det oftast går väldigt lång tid mellan inläggen. 
MEN nu har jag en uppdatering att göra. 
Både angående oss som familj, men också om Elize.


1 oktober flyttade vi äntligen till en större lägenhet! Lilla trollungen har fått sitt första egna rum!   
Om allt går som jag planerat så bor vi kvar här tills det är dags för nästa stora steg - hus. 

Jag saknar verkligen att ha trädgård. Pool. Trädgårdsland. Varför inte ett växthus när man ändå är igång? 

Det kommer nog så småningom. Ett steg i taget. Det finns mycket som ska falla på plats innan vi är där.


Jag har jobbat fram tills nu i november då jag "kostade för mycket" och fick gå. Jag hade en timlön som gör att jag räknas som underbetald, men jag förstår att det var jag som fick lämna när de andra är villiga att jobba för betydligt mindre i lön.

Det är skönt att slippa stället för med facit i hand mådde jag inte alls bra av att jobba där. Det är också väldigt skönt att slippa paniken när förskolan ringer och man måste hämta.


Jag har varit på intevju och söker jobb när jag hittar något som jag velat göra - men det lutar mer åt att gå tillbaka och börja plugga igen. 
Jag kan inte släppa tanken att jobba som lärare... 

Just nu är det a-kassa som gäller och visst är det skönt men någon typ av inkomst även om man gärna hade haft någonting att göra om dagarna. 
Nu får jag helt enkelt göra det jag kan för att "komma på fötter igen" och under tiden får jag helt enkelt sköta hushållet. 
Med handen på hjärtat hade jag gärna varit hemma 100%, men det fungerar inte så och jag vill tjäna mina egna pengar, jobba upp min pension osv. 

Hade man varit mångmiljonär hade jag satsat på bakningen - göra tårtor osv på beställning. DET hade varit något!! 


Angående Elize då.

Som jag skrev innan så är det mycket VAB nu. Elize har hostat i snart 2 månader och hostan blir varken bättre eller sämre. De ringer från förskolan och säger att hennes allmäntillstånd är påverkat, men när man hämtar är hon sitt vanliga spralliga jag, och febern de sagt hon haft är som bortblåst. 
Vi står alltså handfallna. För vi kan ju inte neka att hämta henne - det finns ingenting som säger att hon inte är sjuk - men att hämta en unge som inte alls verkar sjuk är.. lite irriterande.. 

Men som sagt. Hostan finns där och den släpper inte. 
Pga allt VAB kräver försäkringskassan ett intyg, vilket vårdcentralen ska fixa. Både vårdcentralen och FK förstår att det är tufft att hämta hem ett "friskt barn med hosta", därför tyckte de att jag skulle ordna ett intyg från hjärtläkaren. 

Det kan jag inte. Hostan beror inte på hennes hjärtfel. Så.. där tog det stopp.



Imorse var vi i Malmö på Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen. Där fick vi träffa Elize läkare.. hon är helt underbar!! 

Hon sa samma sak som BVC och VC - hennes lungor låter inget konstigt och hon beter sig normalt, så lunginflammation kan uteslutas. Däremot kan det vara någon typ av astma. Därför fick vi recept på astma-mediciner som ska hämtas ut på apoteket imorgon.

På måndag ska läkaren ringa och höra hur det gått - om det blivit någon förändring på hostan eller inte. 


Passade även på att fråga läkaren angående att Elize inte pratar. Hon blir 2 år i januari och det känns som att hon aldrig kommer prata haha!

Detta var tydligen ingenting som är ovanligt för barn som har fötts med allvarliga hjärtfel. Så nu kan man andas ut lite. 
Är dock helt 100 på att hon faktiskt sagt sitt första ord!

Vi satt inne på hennes rum och lekte när hon pekade på hunden och sa "gå!"

hahaha helt rätt, inga djur på Skruffis rum när det är lek som gäller!


Elize har gått sitt första bus eller godis och hon var sååå söt i sin pumpaklänning!   

Imorgon är det dags för höstfest på förskolan och då ska de vara utklädda. Det blir sista gången Elize har sin pumpaklänning på sig..



men inga sura miner här inte... det är ju snart JUL!!!



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 4 juli 2022 17:35

  Helt lost på dagarna.. som vanligt haha!  Läkaren ringde mig i torsdags och vi pratade länge angående för- och nackdelar med medicinerna under graviditet. Vi kom tillsammans fram till att det faktiskt är säkrast om jag fortsätter vara mediciner...

Av Johanna - 29 juni 2022 14:41


Hej! Nu var det ett bra tag sedan jag skrev. Dels på grund av att det inte finns tid till det, men mest för att det inte hänt så mycket angående Elize! Sjävklart händer det mycket på så sätt att hon utvecklas och växer både kroppsligt och mentalt...

Av Johanna - 28 oktober 2021 16:00

  Sonden blev vi inte av med.. den fick följa med hem.  Det var inte helt enkelt att se till att Elize inte fick tag i den. Det ska gudarna veta! Det handlar alltså om en halv sekund sen har hon dragit ut den. Och det är egentligen ganska fanta...

Av Johanna - 26 oktober 2021 16:00

  19 februari : Eget rum!                        Allt gick så snabbt. När vi kom till IMV så var de påväg att flytta Elize. Beslutet kom hastigt för personalen                         också. De ringde direkt när de fått reda på att vi skulle få...

Av Johanna - 24 oktober 2021 16:00

  8 februari:  2727g                       De har tagit bort grimman                      Gått ner mycket i vikt...                        Elize blir flyttad till IMV!   9 februari: 2820g                     Lågt kalium så får lite medici...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards