Direktlänk till inlägg 12 februari 2015

Sanningen.

Av Johanna - 12 februari 2015 03:05

Det var ett tag sedan jag skrev
och jag ber om ursäkt för det.
Dels på grund av att de händer det ena efter det andra i mitt liv
vilket gör att jag har dåligt med tid för att skriva men det har också berott på att jag inte vetat riktigt vad jag
skulle skriva när jag haft tid.

Nu vet jag vad jag ska skriva om och det känns faktiskt lite jobbigt att berätta om, men jag behöver skriva av mig och ni läsare förtjänar sanningen.

För lite mer än två veckor sen så självskadade jag.
Detta är något jag höll för mig själv (om man bortser från min pojkvän) fram tills för några dagar sen då jag berättade för en nära vän när vi pratade i telefon.
Det var bara min pojkvän
och den här vännen som vetat fram tills nu.
Nu vet ni som läser också.

Anledningen till att jag inte skrivit om det är för att jag inte vet vem ni som läser är!
Du kanske är en person som fått nog nu och bryter vänskapen..
Du kanske är en släkting som blir sjukt besviken..
Eller du kanske är en person som vänder detta emot mig.

Jag har helt enkelt varit rädd för vad ni som läser ska tycka och tänka om mig nu,
och de borde jag inte vara.
Ingen borde vara rädd för vad folk ska tycka när man berättar sånt här. Men det är man ändå.

Jag fick helt enkelt ett återfall,
och det kan hända vem som helst oavsett vad man har för beroende. För ja -
Självskadning är beroendeframkallande.

Livet som självskadade är inte enkelt, det är heller inte enkelt för personerna runt omkring.
Det viktiga är att den som självskadar/självskadat har någon att prata med som
man känner sig trygg med.
En person som lyssnar och försöker förstå, även om det är svårt ibland. En person som inte blir upprörd och dömmer självskadaren för sitt beteende.

Även om självskadningen kanske inte ses som speciellt allvarligt för det är inga ljupa skärsår,
inte så många skärsår,
inte så stora brännsår efter cigaretter,
inte så stora svullnader efter väggen eller trädet man slagits med..

Även om de kanske inte ses som
"så farligt"
så är detta väldigt allvarligt..
För risken är stor att det blir värre och värre hela tiden.

Jag har känt en så stor press på mig själv..
Jag ska INTE självskada,
jag MÅSTE gå ner i vikt,
jag MÅSTE göra si,
jag MÅSTE göra så,
jag får INTE göra det..

Allt detta har gjort att min ångest blivit värre och det är nog anledningen till att jag fick återfall.

Därför ser jag det såhär..
Det viktiga i detta, iallafall för min del, är att jag inser varför jag självskadade.
jag inser att jag inte kan och absolut inte ska ha så stora krav på mig själv hela tiden..
Det viktiga är att jag växer som person och sakta men Säkert får
mer och mer kontroll över min Självskadning.
Men inte bara det utan får mer och mer insikt i vilken skit jag levt med och att jag försöker ta mig ur det.

Jag tar tag i mitt liv!
Jag är inte frisk än,
jag har mycket kvar, men det går framåt!

Det finns en anledning till till varför jag skriver ut detta.
Det är pågrund av er, ni som läser.
Det är inte rätt av mig att låtsas som att det inte hänt och "leka duktig".
Jag vill inte att ni ska ha
den bilden av mig.

Jag har redan från början varit ärlig och berättar precis hur jag känner, precis hur det är..
Delat med mig av min story.
Och de tänker jag inte sluta med.

Jag är hellre ärlig och att det står "självskadare"
i pannan på mig än att det står "lögnare".

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 7 november 2022 19:51


  Hej! Ja, ni är väl vana vid det här laget - att det oftast går väldigt lång tid mellan inläggen. MEN nu har jag en uppdatering att göra. Både angående oss som familj, men också om Elize.   1 oktober flyttade vi äntligen till en större lägen...

Av Johanna - 4 juli 2022 17:35

  Helt lost på dagarna.. som vanligt haha!  Läkaren ringde mig i torsdags och vi pratade länge angående för- och nackdelar med medicinerna under graviditet. Vi kom tillsammans fram till att det faktiskt är säkrast om jag fortsätter vara mediciner...

Av Johanna - 29 juni 2022 14:41


Hej! Nu var det ett bra tag sedan jag skrev. Dels på grund av att det inte finns tid till det, men mest för att det inte hänt så mycket angående Elize! Sjävklart händer det mycket på så sätt att hon utvecklas och växer både kroppsligt och mentalt...

Av Johanna - 28 oktober 2021 16:00

  Sonden blev vi inte av med.. den fick följa med hem.  Det var inte helt enkelt att se till att Elize inte fick tag i den. Det ska gudarna veta! Det handlar alltså om en halv sekund sen har hon dragit ut den. Och det är egentligen ganska fanta...

Av Johanna - 26 oktober 2021 16:00

  19 februari : Eget rum!                        Allt gick så snabbt. När vi kom till IMV så var de påväg att flytta Elize. Beslutet kom hastigt för personalen                         också. De ringde direkt när de fått reda på att vi skulle få...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards