Direktlänk till inlägg 15 april 2020

klagar mest.. förlåt!

Av Johanna - 15 april 2020 13:34


Hej...


Hemma från jobb igår, ledig idag, hemma ifrån jobb imorgon...

Känner mig småförkyld, och P hostar och nyser omvartannat. 
Jag känner inte mig sjuk. Stopp i näsan och tung i huvudet- ungefär som jag reagerar på dammallergin. 
Jag hoppas dett går över till helgen för jag måste verkligen jobba. 
Får panik av att inte kunna jobba, men det är ju så det ser ut nu... Jävla corona-tider. Minsta lilla symtom... minsta lilla tecken på att man inte är fullt frisk så får man absolut inte sätta en fot på sin arbetsplats. 
Jag förstår ju såklart varför.. men för oss.. som bara har min inkomst just nu.. det är absolut långt ifrån roligt. 
Vi har mycket mat i kyl och frys, så vi klarar ju oss. Men det känns lite jobbigt att inte veta hur mycket vi har över när hyra och räkningar är betalda. Kommer vi ens ha någonting kvar?.. 


Nu har vi ju "lyxat" till det med grädde och jordgubbar. Det hade vi inte gjort om det inte hade vart billigt. 
Två askar för 22kr betyder jordgubbar till oss för 4 tillfällen.
och vispgrädde till det.. 22kr + 20kr ... typ 10kr för oss båda per tillfälle. 
Det är billigt.. väldigt väldigt billigt. 


Idag handlade vi på Lidl. 
Romansallad

2 gurkor

Paprika

2 paket mjölk

Benfria kotletter

15-pack ägg

Blandsaft

En "Lidl-cola"

Smör

Potatis

.. för under 200-lappen.


Det är ganska mycket mat. Köttet t.ex räcker till två middagar för oss.
Ägg använder vi mestadels till äggröra. P är GRYM på äggröra. Han har massa kryddor, lök och bacon i.
Supergott!! 


Ja.. det är mycket penga-tänk nu. Måste verkligen tänka ekonomiskt. Speciellt när båda röker dessutom. 
Ja.. en del av mig vill sluta.. men jag känner att det inte går. Jag är inte där än. Och jag kan inte göra någonting halvhjärtat. Men jag ska inte vara rökare resten av mitt liv.
Jag önskar verkligen att jag inte började igen... då hade jag vart rökfri i två år nu. 


Ska snart ner på Willys. Bra erbjudande på bacon och fläsk. får se vilket vi väljer. Sådant är ju alltid bra att ha hemma!
När man inte orkar eller har glömt ta fram ur frysen så slänger baby ihop äggröra och sen är man nära mat-koma.


Idag - köttfärssås med pasta. 
Imorgon blir det kotletter med kokt potatis och "harry kuvert" (hari cot verts), brunsås och gelé. 

Vi äter verkligen god mat, och ett stort plus är ju att det blir så jävla billigt om man bara använder huvudet.


Trots detta ekonomi-tänk.. nu blev det väl mer "tjat", och att oron finns där dagligen.. så är jag väldigt väldigt lycklig! 
Jag har kommit så långt på knappt ett år. Mycket tack vare P. 
Jag lämnade min hemstad som i slutet inte gav mig någonting annat än oro och ångest. Jag provade plugga distans till undersköterska. Insåg ju ganska snabbt att undrsköterska inte är någonting jag vill bli haha.. men jag provad åtminstone! 
Jag har fått jobb och nu bor vi i egen lägenhet. Det har hänt massor! Och mycket av allt positivt som hänt är under detta året! 

Pengar är aldrig lätt, och jag har haft väldigt svårt för det. Det är inte förrän nu på senare tid som jag faktiskt fått ekonomiskt tänkande. 
Jag vet om att det inte kommer bli enklare på en lång tid framöver. 
Jag har lånat pengar som förr eller senare ska betalas tillbaka. (såklart!!) 
Jag är evigt tacksam över att jag har så fina människor i mitt liv som ställer upp. Och de vet om att jag inte frågar om att få låna förrän det verkligen behövs. 
Så.. även när det kommer in mer pengar så kommer det ju inte gå att "leva livet" om man säger så. Det blir en hel del avbetalningar.. kommer ta lång tid. Men är värt det. 

Min största rädsla är kronofogden. Där vill jag aldrig hamna! 
Därför finns det ju en annan trygghet i att låna av privatpersoner - även om det ligger en viss skam i det. 
Men.. ibland behöver man hjälp, och då måste man be om den.



Nej.. nu ska vi gå till Willys, sen blir det nog att ta en macka eller börja med maten.. magen har börjat kurra haha


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 7 november 2022 19:51


  Hej! Ja, ni är väl vana vid det här laget - att det oftast går väldigt lång tid mellan inläggen. MEN nu har jag en uppdatering att göra. Både angående oss som familj, men också om Elize.   1 oktober flyttade vi äntligen till en större lägen...

Av Johanna - 4 juli 2022 17:35

  Helt lost på dagarna.. som vanligt haha!  Läkaren ringde mig i torsdags och vi pratade länge angående för- och nackdelar med medicinerna under graviditet. Vi kom tillsammans fram till att det faktiskt är säkrast om jag fortsätter vara mediciner...

Av Johanna - 29 juni 2022 14:41


Hej! Nu var det ett bra tag sedan jag skrev. Dels på grund av att det inte finns tid till det, men mest för att det inte hänt så mycket angående Elize! Sjävklart händer det mycket på så sätt att hon utvecklas och växer både kroppsligt och mentalt...

Av Johanna - 28 oktober 2021 16:00

  Sonden blev vi inte av med.. den fick följa med hem.  Det var inte helt enkelt att se till att Elize inte fick tag i den. Det ska gudarna veta! Det handlar alltså om en halv sekund sen har hon dragit ut den. Och det är egentligen ganska fanta...

Av Johanna - 26 oktober 2021 16:00

  19 februari : Eget rum!                        Allt gick så snabbt. När vi kom till IMV så var de påväg att flytta Elize. Beslutet kom hastigt för personalen                         också. De ringde direkt när de fått reda på att vi skulle få...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards