Alla inlägg den 16 oktober 2018

Av Johanna - 16 oktober 2018 23:37

I somras åkte jag upp till en vän för att hälsa på och se hur han bodde. Det var många år sedan han flyttade, men jag fick aldrig tummarna loss till att åka förrän nu. Det var väldigt trevligt, och jag hade väldigt roligt med honom och hans familj. En dag fick jag meddelande av mamma. Hennes farmor var dålig.. slutet närmade sig och jag fick panik. Ville bara hem. Var så rädd att hon skulle somna in innan jag hunnit hem.
4 dagar senare satt jag och min syster bredvid och höll hennes hand. Det var en tisdag. Hon var rädd. Hade ont. Det var jobbigt att se men jag åkte dit dagen efter också. Denna gången var jag där själv.
Det var dagen innan min födelsedag.. hon visste inte vem jag var. Jag fick lämna rummet och en i personalen tog över farmors hand. Tårarna forsade nerför mina kinder. Jag visste att hon kände min kärlek, men hon visste inte vem jag var. Medicinerna i hennes kropp tog bort vem hon var, och jag kunde inte åka dit fler gånger. Det gjorde för ont.
På lördagen kl 07.30 fick jag ett samtal av morfar. ?Farmor? hade somnat in.

Jag kände ingen sorg. Jag kände lättnad. Nu var det över. Nu hade hon inte ont. Hon kände ingen rädsla. Hon var fri.


Jag grät inte. Jag var inte ledsen. Var det någon känsla som tog sig igenom så var det ilska. Och då var jag rasande. Vänner backade när de mötte min blick. Det var ingen som rörde mig, som de annars brukade göra. Jag var oförutsägbar när jag var arg. En tickande bomb.

Den 3 augusti var det begravning.
Jag hade ännu inte gråtit. Jag tog på mig fina kläder, mötte min egen blick i spegeln och försökte intala mig själv att detta var på riktigt. Farmor var borta och det var dags att släppa ut känslorna. Jag kände fortfarande ingenting. Inte i bilen. Inte utanför kyrkan. Men när jag gick in, satte mig på främsta raden bredvid min mamma och syster, och tittade på kistan framför mig så brast det för mig. Jag grät, och jag kunde inte sluta. Det gjorde så fruktansvärt ont i mitt bröst, och jag bara lät det hända. För jag förstod äntligen.

Detta är den finaste begravningen jag varit på, och det är precis det farmor förtjänade. Det absolut finaste.
Hon var en vacker kvinna. En mer äkta människa har jag aldrig träffat. Jag är så tacksam att jag och min syster fick växa upp och bli vuxna med henne vid vår sida.

Farmor Margit
1917.10.08
2018.07.14
Älskad och saknad.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Skapa flashcards