Direktlänk till inlägg 3 januari 2018

Dag 1 som rökfri

Av Johanna - 3 januari 2018 22:00

Uppe med tuppen!
Nej.. kanske inte riktigt så, men kvart i åtta körde alarmet igång och då satte jag på mitt allra första nikotinplåster! Jag hade ett jävla bry.. trodde nämligen att man skulle pilla av plast på båda sidorna, men tydligen inte. (Eller så förstår jag mig bara inte på hur man får av plasten på ovansidan haha!)
MEN det sitter på iallafall och det är huvudsaken.

Så.. redan efter 5-10 minuter fick jag rodnad under och runtomkring plåstret, och det kliade en del. Men kvinnan på apoteket sa att detta var normala reaktioner så kroppen inte är van, så inget farligt alltså!

Idag var det tvättid och jag slängde in första maskinen tvätt redan vid 8. Sen åt jag frulle och duschade. INGET sug efter cigaretter!!

Vid 11.15 var sista maskinen klar och då var det raka vägen till sängen. Illamående och helt färdig i kroppen.
Kanske biverkningar av plåstret. Kanske berodde det på att jag sovit för lite. Kanske var det pga båda två. Jag mådde skit. MEN OAVSETT VAD så hade jag fortfarande inget sug efter att röka.
Räknade ut att redan då skulle jag ha rökt 3-5 cigaretter.

Jag laddade ner en app för att ha koll på hur många cigg jag INTE rökt och hur mycket pengar jag sparar nu när jag inte röker.
Tanken är att jag istället ska lägga de pengarna i en burk eller liknande. På så sätt kan jag i sommar eller nästa år göra något kul för de pengarna jag annars skull rökt upp. Det kommer även vara en backup om det skulle komma några oväntade utgifter. Tex sjukdom och veterinärbesök.


Jag trodde första dagen skulle vara jobbigare, men jag har verkligen inte känt något sug över huvud taget idag.
Visst, det har kliat i fingrarna någon gång. Man har ju som vana att tända en cigg såfort man är ute eller har gjort något. Så typ.. en gång i timmen, MINST!

Jag har bara haft två sådana tillfällen idag, och när jag då känt efter och frågat mig själv om det hade vart Nice med en cigg.. så kände jag mig bara "mätt" och tänkt "nej, tack!"
Tänk dig att röka 3 cigg direkt efter varandra.. den där fjärde ciggen är inte jättelockande och man rynkar nästan på näsan och vill liksom inte. Inte alls.
DÄR står jag! Inför den fjärde ciggen. Rynkar på näsan och säger "nej, tack."!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 7 november 2022 19:51


  Hej! Ja, ni är väl vana vid det här laget - att det oftast går väldigt lång tid mellan inläggen. MEN nu har jag en uppdatering att göra. Både angående oss som familj, men också om Elize.   1 oktober flyttade vi äntligen till en större lägen...

Av Johanna - 4 juli 2022 17:35

  Helt lost på dagarna.. som vanligt haha!  Läkaren ringde mig i torsdags och vi pratade länge angående för- och nackdelar med medicinerna under graviditet. Vi kom tillsammans fram till att det faktiskt är säkrast om jag fortsätter vara mediciner...

Av Johanna - 29 juni 2022 14:41


Hej! Nu var det ett bra tag sedan jag skrev. Dels på grund av att det inte finns tid till det, men mest för att det inte hänt så mycket angående Elize! Sjävklart händer det mycket på så sätt att hon utvecklas och växer både kroppsligt och mentalt...

Av Johanna - 28 oktober 2021 16:00

  Sonden blev vi inte av med.. den fick följa med hem.  Det var inte helt enkelt att se till att Elize inte fick tag i den. Det ska gudarna veta! Det handlar alltså om en halv sekund sen har hon dragit ut den. Och det är egentligen ganska fanta...

Av Johanna - 26 oktober 2021 16:00

  19 februari : Eget rum!                        Allt gick så snabbt. När vi kom till IMV så var de påväg att flytta Elize. Beslutet kom hastigt för personalen                         också. De ringde direkt när de fått reda på att vi skulle få...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards